Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/entendre 
     ENTENDRE     
FEW IV intendere
ENTENDRE, verbe
[T-L : entendre ; GD : entendre ; GDC : entendre ; AND : entendre1 ; DÉCT : entendre ; FEW IV, 740b, 742a : intendere ; TLF VII, 1199b : entendre]

I. -

Empl. trans.

A. -

Empl. trans. dir.

 

1.

"Percevoir par l'ouïe" : ...elle qui parle ala appeller à icelle prisonniere, laquelle, sitost comme elle vit lesdiz trois compaignons, leur dist tout hault, ou au moins telement que elle qui parle le ouy bien et entendi, ces paroles ou en substance : Vous soïez les bien venuz. Avez-vous fait ce que promis m'aviez ? (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 264). ...il ala d'aventure ès halles de Paris (...) et se adreça à eulx et leur dist : Dieu gart les compoingnons ! Et après ce que ilz lui orent respondu, il entendi à leur langaige que ilz estoient de Champaingne. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 433). ...et dist aussi plusieurs paroles que elle qui parle ne pot ouyr, pour ce que ladite Margot parloit moult bas, et ne povoit entendre ce que elle disoit (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 340).

 

2.

"Comprendre, remarquer" : Et entend, elle qui parle, que ledit Laisné estoit et est celui qui avoit fait et commiz ledit larrecin. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 294).

 

3.

Entendre + inf. "Avoir l'intention de, se disposer à" : ...ilz promistrent et jurerent li uns à l'autre que jamaiz jours de leurs vies ne feroient aucun autre mestier que gaigner où ilz pourroient trouver à gaigner, lequel gaing il entendoit et entend embler (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 97).

B. -

Empl. trans. indir. Entendre à + inf.

 

1.

"Espérer" : ...et qu'il a prins et prent sur Dieu et en l'arme de lui, et aussy par sa part qu'il entend à avoir ou saint Paradis, et sur le jugement, sauvement ou dampnement que son arme attent à avoir (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 567).

 

2.

"Avoir l'intention de" : ...d'illec il se transporta en l'ostel d'icellui messire Phelippe, ouquel la dame et plusieurs autres damoiselles estoient, qui moult fort entendoient à faire aouster et mettre leurs biens ens. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 31). ...il fu ordonné par les Englois et par ledit seigneur de Nuefville, mesire Richart de Rademain et mesire Guillaume de Gommegnies, à qui il se dist freres bastars, à revenir par desà, pour savoir de l'estat du roy et de l'armée, que on disoit que le roy entendoit à faire en Engleterre ou en Espaingne (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 383).

II. -

Part. passé en empl. adj. "Écouté et compris" : Et, pour ce, icelle Lucete et elle qui parle, après ces choses ainsi par entre elles ouyes et entendues, se misdrent à part en une chambre au desceu dudit de Ruilly, son mary, et illec commencerent à gemir et plourer moult fort (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 317).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.